miercuri, 4 mai 2011

Mireasa ciupercilor - Phallus indusiatus

Când am început să scriu pe acest blog, ideea era să încerc să vă împrietenesc cu ciupercile din ţara noastră. Nici prin cap nu-mi trecea să vorbesc despre cele pe care nu le putem întâlni aici la noi. Dar munca de documentare pe care o presupune orice postare pe acest blog, mă face "volens nolens" să descopăr lucruri noi şi interesante despre ciuperci din alte zone geografice. Aşa am ajuns şi la aceasta "mireasă". M-am îndrăgostit de la prima vedere, şi, cum nu-mi place să fiu egoistă, vreau să vă încânt şi pe voi.

În primul rând, aşa cum cred că bănuiţi deja, nu creşte la noi. Fiind "îmbrăcată" atât de subţire, preferă clima tropicală din Asia, America şi Africa. Se mai numeşte Doamna cu voal (veiled lady), Ciuperca de bambus,( bamboo fungus), Corn puturos cu crinolină (crinoline stinkhorn), etc. Mai are şi o altă denumire latină : Dictyophora indusiata.


Atinge la maturitate o înălţime de 30 cm, cu o pălărie de 2-4 cm. Nu o să insist cu descrierea ei, deoarece chiar dacă poate avea nuanţe diferite atât pentru pălărie, cât şi pentru "rochiţă", e un unicat şi nu poate fi confundată cu nici o altă ciupercă, atât timp cât e decent îmbrăcată cu minunata ei rochiţă din dantelă. La fel ca ruda ei Phallus impudicus este comestibilă, iese din ou, miroase urât şi are proprietăţi curative.


 Se menţionează că a făcut parte din delicatesele servite de Cixi - Impărăteasa văduvă la banchetul dat pentru a-şi sărbători cei 60 de ani.
 Chinezii o apreciază foarte mult şi o folosesc în bucătăria de înaltă clasă.
În Guiana Olandeză creşte din abundenţă, oferind un adevărat spectacol prin gingăşie şi colorit.



Phallus indusiatus are efecte antimicrobiene comparabile cu cele ale ampicilinei si tetraciclinei şi efecte antioxidante comparabile cu cele din unele fructe şi legume.
Iată deci mireasa perfectă!

Am găsit şi un videoclip demn de National Geografic :


Aici puteţi admira o minunată mireasă îmbrăcată în alb :



Iar aici una îmbrăcată în auriu :

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu